fredag den 17. august 2018

Aktiviteter på biotopen

Vi har lavet to aktiviteter på vores biotop. Den første er, at vi har presset planter, som vi har fundet på vores biotop. Anden aktiviteter er, at vi har været ude i waders og undersøge hvilke hvirvelløse dyr der lever i vandhullet og på landet ved vores biotop. Begge aktiviteter har vi lavet en SMTTE-model over, som findes herunder, samt nogle billeder af de planter og hvirvelløse dyr vi har fundet.

SMTTE model:
Forløb: Presse planter fra biotopen.


Målgruppe: Både børn og voksne. Det er muligt, at det skal være lidt ældre børn, alt efter hvor meget aktiviteten går ud på, at man skal undersøge og identificere planterne.

Sammenhæng:
Børn kommer ikke meget ud i naturen mere, de bruger meget af deres tid foran en computer, fjernsynes, iPad'en osv. Derfor er det relevant, at vi som pædagoger tager børnene med ud i naturen, og er med til at undersøge forskellige planter og dyr i naturen og vandet. Ved at børnene, kommer ud og undersøger de forskellige planter, og evt. slår dem op i bestemmelses bøger, får de en vis kendskab til forskellige planter.
Børnene vil også komme til at lære at bruge bestemmelses bøger, så de kan undersøge hvad de har fundet.

Mål:
  • At børnene får kendskabt til forskellige planter.
  • At børnene undersøger, hvilke planter der lever i vandet og på landet ved biotoppen. Herunder, at børnene fx håndtere, vender og drejer de forskellige planter der finder. Fx at de presser de planter de har fundet.
  • At børnene observer, de planter de finder.
  • At børnene klassificere planter, at de fx finder forskelle og ligheder.
  • At børnene drager konklusioner, at børnene snakker sammen omkring hvad de har fundet, samt at de voksne snakker med børnene omkring deres fund.
Tiltag:
  • Vi gør brug af vandhullet ved biotopen, samt de omkringværende planter i naturen.
  • Brug af papir, træplader og plantepressere.
  • Bøger og eventuelt bestemmelsesduge.
Tegn:
  • At børnene er interesseret.
  • At børnene deltager aktivt. De drager konklusioner, ved at de snakker sammen om, hvad de har fundet. Og at de kommunikere sammen, at de benytter sig af fagord..
  • At børnene undersøger de planter, de har fundet, og at de spørger ind til det de finder.
Evaluering:
  • Vi har selv afprøvet forløbet.
Dokumentation:
  • SMTTE-model
  • Gruppens blog
  • De pressede planter, samt billeder af planterne.




SMTTE-model 
Forløb: Undersøger hvilke hvirvelløse dyr der er i vandhullet samt på landet ved biotopen.


Sammenhæng:
Børn kommer ikke meget ud i naturen mere, de bruger meget af deres tid foran en computer, fjernsynet, iPad’en osv. Derfor er det relevant, at vi som pædagoger tager børnene med ud i naturen, og er med til at undersøge forskellige planter og dyr i naturen og vandet.

Mål/visioner:
  • At børnene får kendskab til nogle hvirvelløse dyr, som lever i vandet.
  • At børnene undersøger, hvilke dyr der lever i vandet. Herunder, at børnene f.eks. håndtere, vender og drejer de forskellige dyr de finder, i redskaber fx i lupper.
  • At børnene observer, de dyr de finder.
  • At børnene klassificere dyrene, at de fx finder forskelle og ligheder, samt at de systematisere.
  • At børnene konstruere, at de fx bygger og tegner de dyr de finder og synes at de er interessante.
  • At børnene drager konklusioner, at de snakker sammen børnene om, hvad de har fanget.
Tegn:
  •   At børnene er interesseret
  •  At børnene deltager aktivt. De drager konklusioner, ved at de snakke sammen om, hvad de har fundet/fanget. Og at de kommunikere sammen, at de benytter sig af fagord.
  • At børnene undersøger de dyr de har fanget, og at de spørger ind til det de fanger.
Tiltag:
  • Vandhul
  • Lupper, fiskenet
  • Papir, lupper til at forstørre dyrene med, så de kan tegne efter dyret.
  • Blyanter, farver/farvekridt

Dokumentation:
  • SMTTE-model
  • Vores blog
  • Billeder af dyrene og tegningerne

Ingen kommentarer:

Send en kommentar