Vi har lavet to aktiviteter på vores biotop. Den første er, at vi har presset planter, som vi har fundet på vores biotop. Anden aktiviteter er, at vi har været ude i waders og undersøge hvilke hvirvelløse dyr der lever i vandhullet og på landet ved vores biotop. Begge aktiviteter har vi lavet en SMTTE-model over, som findes herunder, samt nogle billeder af de planter og hvirvelløse dyr vi har fundet.
SMTTE model:
Forløb: Presse planter fra biotopen. SMTTE model:
Målgruppe: Både børn og voksne. Det er muligt, at det skal være lidt ældre børn, alt efter hvor meget aktiviteten går ud på, at man skal undersøge og identificere planterne.
Sammenhæng:
Børn kommer ikke meget ud i naturen mere, de bruger meget af deres tid foran en computer, fjernsynes, iPad'en osv. Derfor er det relevant, at vi som pædagoger tager børnene med ud i naturen, og er med til at undersøge forskellige planter og dyr i naturen og vandet. Ved at børnene, kommer ud og undersøger de forskellige planter, og evt. slår dem op i bestemmelses bøger, får de en vis kendskab til forskellige planter.
Børnene vil også komme til at lære at bruge bestemmelses bøger, så de kan undersøge hvad de har fundet.
Mål:
- At børnene får kendskabt til forskellige planter.
- At børnene undersøger, hvilke planter der lever i vandet og på landet ved biotoppen. Herunder, at børnene fx håndtere, vender og drejer de forskellige planter der finder. Fx at de presser de planter de har fundet.
- At børnene observer, de planter de finder.
- At børnene klassificere planter, at de fx finder forskelle og ligheder.
- At børnene drager konklusioner, at børnene snakker sammen omkring hvad de har fundet, samt at de voksne snakker med børnene omkring deres fund.
- Vi gør brug af vandhullet ved biotopen, samt de omkringværende planter i naturen.
- Brug af papir, træplader og plantepressere.
- Bøger og eventuelt bestemmelsesduge.
- At børnene er interesseret.
- At børnene deltager aktivt. De drager konklusioner, ved at de snakker sammen om, hvad de har fundet. Og at de kommunikere sammen, at de benytter sig af fagord..
- At børnene undersøger de planter, de har fundet, og at de spørger ind til det de finder.
Evaluering:
- Vi har selv afprøvet forløbet.
- SMTTE-model
- Gruppens blog
- De pressede planter, samt billeder af planterne.
SMTTE-model
Forløb: Undersøger hvilke hvirvelløse dyr der er i vandhullet samt på landet ved biotopen.
Sammenhæng:
Børn kommer ikke meget ud i naturen mere, de bruger meget af deres tid foran en computer, fjernsynet, iPad’en osv. Derfor er det relevant, at vi som pædagoger tager børnene med ud i naturen, og er med til at undersøge forskellige planter og dyr i naturen og vandet.
Mål/visioner:
- At børnene får kendskab til nogle hvirvelløse dyr, som lever i vandet.
- At børnene undersøger, hvilke dyr der lever i vandet. Herunder, at børnene f.eks. håndtere, vender og drejer de forskellige dyr de finder, i redskaber fx i lupper.
- At børnene observer, de dyr de finder.
- At børnene klassificere dyrene, at de fx finder forskelle og ligheder, samt at de systematisere.
- At børnene konstruere, at de fx bygger og tegner de dyr de finder og synes at de er interessante.
- At børnene drager konklusioner, at de snakker sammen børnene om, hvad de har fanget.
- At børnene er interesseret
- At børnene deltager aktivt. De drager konklusioner, ved at de snakke sammen om, hvad de har fundet/fanget. Og at de kommunikere sammen, at de benytter sig af fagord.
- At børnene undersøger de dyr de har fanget, og at de spørger ind til det de fanger.
- Vandhul
- Lupper, fiskenet
- Papir, lupper til at forstørre dyrene med, så de kan tegne efter dyret.
- Blyanter, farver/farvekridt
Dokumentation:
- SMTTE-model
- Vores blog
- Billeder af dyrene og tegningerne
Ingen kommentarer:
Send en kommentar