søndag den 26. august 2018

Fisketur den 16/8 2018

Vi var torsdag den 16. august på fisketur. Vi var i studiegruppen blevet enige om, at vi ville tage til Hostrup sø og fiske. Dette betød, at vi måtte en tur til Søgård Lejren for at købe fiskekort. Da vi ankommer til Søgård Lejren finder vi ud at, at der ikke ligger nogle købsaftale i forhold til salg af fiskekort, til fiskeri i Hostrup sø, derfor må vi i gruppen tage en hurtig beslutning i forhold til hvor vi så vil fiske da, vi havde købt fisketegn til den 16. august. Vi bliver enige om, at vi så vil prøve at fiske fra havnen/stranden i Aabenraa og så gå ud med waders.
Vi starter med, at fiske kl 20:00 og fortsætter til kl 22:15. Vi har alle sammen det gode humør med så vi får hygget os, men er samtidig meget tålmodige. Og det skulle også vise at vi havde heldet med os, da der kommer en fin hornfisk på krogen.
Sådan en fisketur er god for alle målgrupper. Det er godt at komme ud og have det man arbejder med i hænderne. Dette underbygger Lars Dahlgren og Anders Szczepanskis's teori omkring vidensformer (Kapitel 3, Stokhold og Ejbye-Ernst).
For det første mener Dahlgren og Szczepanski at man som pædagog skal have noget katalog viden. Katalog viden betyder, at man har noget viden i forhold til det man tager ud og undersøger. I forbindelse med vores fisketur, vil det betyde at vi som studerende sætte os ind i hvilke fisk man ville kunne fange fra havnen/stranden i Aabenraa. Man har altså brug for at have kendskabt til nogle faglige begreber inden for det emne man nu arbejder med.
Når man tager en gruppe børn med på en fisketur, vil børnene få en analog viden. Analog viden handler om det sanselige og metaforiske. Indenfor analog viden er det ens målgruppe kan iagttage og få sanseerfaringer. Det er her der er mulighed for at undersøge, fx hvor lever fisk? Hvordan føles fisk? Ser alle fisk ens ud? osv.
På sådan en fisketur med en børnegruppe vil man også komme ind omkring den dialogiske viden, som handler om, at man som voksen og barn taler sammen, men samtidig fortolker ens egne og andres iagttagelser og erfaringer (Kapitel 3 - 3.2 Vidensformer, Stokhold og Ejbye-Ernst).
Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis.


Vi har valgt at sætte vores aktivitet ind i en didaktisk model, hvor vil har valgt at benytte os af Hiim og Hippes helhedsmodel.


Hiim og Hippes helhedsmodel: Fisketur


Mål:Målgruppen (børnene) lærer nogle fag begreber i forhold til fisketuren. Det kan fx være fiskestand, blink, krog og forskellige navne på fisk.
Rammefaktorer:Forberedelse til fisketuren, hvor der bliver snakket om hvilke fisk der fx kan fanges der hvor fisketuren bliver afholdt (i vores tilfælde ville det have været Aabenraa havn/stranden). Rammefaktorer dækker også over den dag hvor fisketuren afholdes.
Læringsforudsætninger:Her er det hvilke erfaringer de forskellige børn allerede har. Det kan  fx være i forhold til hvilke fisk der findes, hvilke begreber de kender på de forskellige genstande, såsom fiskestand, fiskehjul osv.
Læreprocessen:
Det er hvor man ser børnegruppens aktive deltagelse. Det handler også her om samtalen man har med børnegruppen, når man snakker om de forskellige fisk og måske deres levevilkår. Det handler fx om dialogisk viden, fra grundbogen.
Indhold:
Indholdet er den litteratur man gør brug af. Vi har gjort brug af Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis. Kapitel 3, vidensformer og hukommelse, samt 3.2 vidensformer.
Vurdering/Evaluering:
Man kan fx lave nogle evalueringspørgsmål til børnegruppen og evt. til medfølgende underviser/pædagoger. Det kan være spørgsmål som:
  1. Hvad har jeg lært?
  2. Hvad har været mest interessant?
Disse spørgsmål kan man fx bruge til at lave evaluering på. Men man kan også lave nogle evaluerings spørgsmål til studiegruppen selv, såsom:
  1. Hvad har jeg lært?
  2. Hvordan lærte jeg det?
  3. Hvad kan jeg gøre bedre næste gang?
Man kan lave mange flere evaluerings spørgsmål. Som man kan bruge til at reflektere over.
Tegn:
Tegn kan være:
  1. At børnene viser engagement, interesse samt at de deltager i aktiviteten.
  2. At børnegruppen stiller spørgsmål.
  3. At børnegruppen lærer nogle fag begreber og benytter sig af dem.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar