torsdag den 13. september 2018

Udviklingsprojekt - opdateret opgave 1



1. Problemstilling – Hvad det det der skal arbejdes med og forandres eller udvikles? Redegøre for hvilke didaktiske og pædagogiske metoder I vil anvende i udvikling af den pædagogiske praksis
Hvordan kan man øge koncentrationen i specialklasser, ved at inddrage matematisk opmærksomhed, samt dyr og derved bruge mindre tid foran skærmen?

Vi vil benytte aktionslæringsmodellen til udviklingen og udarbejdelsen af vores pædagogiske forløb. Vi vil gøre brug af Low Arousal metoden.

2. Viden -  planlægning af jeres aktion, beskrive jeres undersøgelsesspørgsmål (hvad vil I gerne blive klogere på?), herunder begrunde hvorfor det er interessant. Hvilken viden findes der omkring temaet og hvilken viden er det relevant for jer at have?
Vi vil inddrage litteratur omkring matematisk opmærksomhed og uderummet som læringssted. Derudover vil vi redegøre for de fire vidensformer, der henholdsvis er den kataloge, analoge, dialogiske og kropslige viden. Til sidst vil vi kort inddrage teori omkring nogle af de forskellige diagnoser vi er stødt på i arbejdet med udviklingsprojektet.

Undersøgelsesspørgsmål:
Har børnene kontakt med dyr og hvad er det for nogle dyr?
o   Handler det sig om hvirvelløse dyr eller pattedyr?
o   Hvordan bliver der arbejdet med dyrene?
Hvor meget går børnene op i det med dyr og natur?
Hvor meget tid bruger i på det i forhold til andre ting som klassisk undervisning.
o   Forbinder i det med klassisk undervisning – udeskole
Hvad er det for steder i går hen når i er udenfor institutionen?
Hvordan bliver uderummet brugt i løbet af en skoledag?
Hvilken pædagogik og pædagogiske metoder bruges der?

3. Iagttagelse – indsamling af empiri. Redegøre for hvilket undersøgelsesdesign (iagttagelse, videoanalyse, forskelligt dokumentationsmateriale, interview mm.) I anvender og hvordan empirien indsamles – begrundet ud fra videnskabelig teori og metode.
Til indsamlingen af empiri, vil vi starte ud med, at iagttage praksis løbende over tre forskellige dage. Her vil vi have vores undersøgelsesspørgsmål i baghovedet, og være opmærksom på klassens praksis ift. udviklingsprojektet, samt vores valgfag. Vi har derudover haft mulighed for, at stille personalet spørgsmål og gå frit rundt imellem de tre klasser.
Efter afprøvningen af vores projekt, vil vi udføre nogle interviews med nogle af de deltagende børn, samt med det personale der har været med i projektet.


Vi har lavet en tidsplan for den kommende dage vi skal være sammen med vores målgruppe. Der kan ske nogen ændringer i planen alt efter børnenes humør og koncentration.

Fredag d. 14/09
-       Omkring kl. 9 ankommer de, vi viser dem lokalet og de får mulighed for at sidde og spise madpakker.
-       Når de er færdige med at spise omkring 9.30, introducerer vi til Bailey (snakker lidt om hende først). Spørger om der er nogle der har dyr og om børnene ved, at dyr kommunikerer/snakker. Her kan vi også introducere vores piktogrammer af henholdsvis Bailey, samt af billederne af kaninen der er nysgerrig mm., så de har en forståelse for, hvordan/hvad Bailey kommunikerer når de skal være i nærheden af, og håndtere hende.
-       Vi bruger piktogrammerne udenfor, hvor gruppen af børn observerer Bailey for at kigge på kropssproget.
-       Efterfølgende kan vi gå indenfor, hvor børnene bliver delt ind i små grupper og kan få mulighed for at kigge på et kranie, mærke noget pels og selv tælle hvor mange tænder de har.
-       Afrunding + næste gang kommer vi op til dem med Bailey.

(Som backup skal de finde et vist antal af forskelligt mad til Bailey rundt omkring på et afgrænset areal udenfor på Campus).

Mandag d. 17/09 (HUSK MÅLEBÅND OG PIKTOGRAMMER)
-       Vi ankommer til skolen omkring 8.30 og starter fælles med børnegruppen og Bailey.
-       Efter vi har startet fælles med børnene, skal de i gang med at måle Bailey. De kan bl.a. måle hvor lang Bailey, hendes ører, bagben og forben er. Derefter kan de selv se på, hvem der er højest og stille sig i række efter det. De kan også måle deres fødder ift. deres hænder. Børnene kan kigge på tallene, se hvilket tal der er størst, hvor stor forskel der er på de forskellige tal mm.
-       Når de er færdige med at måle, kan vi lave en lille konkurrence, hvor børnene skal snakke om, hvor langt de tror Bailey kan hoppe, derefter skal børnene selv udenfor og hoppe, for at se hvilket af børnene der kan hoppe længst.
-       Vi skal være færdige omkring 9.30-9.40

Onsdag (HUSK VÆGTE OG PIKTOGRAMMER)
-       Vi ankommer omkring 8.30 igen i dag, vi starter endnu engang fælles med børnene og Bailey. 
-       Her skal vi veje Bailey, for at se hvor meget hun vejer og evt. undersøge hvor meget Bailey vejer ift. forskellige ting fra deres omgivelser. Det kan f.eks. være, om Bailey vejer mere end to af børnenes madpakker eller om børnene kan ramme det Bailey vejer præcist med nogle andre ting (størrelsesforskel).
-       Gruppe og individuelle interview med børnene (evt. interview med Lotte og Mathias).
-       Afslutte og sige farvel til børnene.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar