Kort med natur
materialer:
Jeg har lavet nogle kort, med natur materialer. Jeg har f.eks.
brugt sand, forskellige blomster, græs og eføy. Det pædagogiske i dette er, at
børnene kommer til at bruge deres sanser når de skal have fat i de forskellige
materialer. Især følesansen/den taktile sans kommer i brug, når de skal have
fat i materialerne. Når man laver disse kort, benytter man sig også af det
æstetiske udtryk, da børnene kan udtrykke sig, på den måde de har lyst til. De
får sanseoplevelser, hvilket også betyder, at det bliver æstetisk.
Man kan også bruge dette i det pædagogiske, især i natur og
udeliv fag ved, at når man finder de forskellige naturmaterialer, så kan man
benytte bestemmelses bøger, til at slå de forskellige planter op, og finde ud af, hvilke
naturelementer man benytter sig ad. Dette giver også en forståelse af hvilke
elementer man bruger, og hvad de forskellige blomster og planter hedder.
Jeg har lavet vendespil, med forskellige hvirvelløsedyr. Kortene kan bruges som vendespil, men kortene kan også bruges, som tale kort. Når man bruger kortene som tale kort, er det med til at forbedrede børnenes ordforråd og deres bogstaver. Dette har jeg f.eks. testet af på min nevø, hvor jeg fandt ud af, at han havde problemer med nogle bestemte bogstaver, og nogle af dyrene, vidste han ikke helt hvad var for et dyr. Kortene kan også bruges til at snakke om de forskellige dyr, der er på billederne. Børnene kan på denne måde lærer nogle af dyrene, og se hvordan de ser ud, hvor man bagefter kan gå ud i naturen og finde de forskellige dyr.
Kortene kan derfor bruges både til at arbejde med sproget og
med kendskab til nogle forskellige hvirvelløsedyr.
En af hensigterne med at fokusere på hvirvelløse dyr kan som sagt være at lære nogle af dyrene og deres liv at kende. Det kan være at komme lidt nærmere på at kunne de mest almindelige hvirvelløse dyrs navne, istedet for at kalde dem for krible-krable dyr eller ulækkert kryb. For at dette kan lykkes, kræves det dog, at man som pædagog selv har lidt naturvidenskabeligt viden, kendskab til fx nogle gode natursteder og til nogle ideer til sjove, udfordrende og lærerige aktiviteter(Stokholm & Ejbye-Ernst, 2018, kapitel 5.2).
God ide og god begrundelse Jane, så fik du alligevel lidt feedback på K4 opgave ;-)
SvarSlet