tirsdag den 19. juni 2018

Forberedelse til praksis afprøvning med Louiseskolen

Vi er i gruppen i gang med at planlægge, vores første praksis afprøvning, som er med Louiseskolen.
Vi har snakket om, at vi sammen med børnene, vil undersøge hvilke hvirvelløse dyr der lever i vandet. Vi undersøger dette i vandhullet, som ligger ved skolen.
Vi finder forskelligt udstyr, som børnene kan undersøge dyrene med, de vil f.eks. kunne bruge lopper, fiskenet, bestemmelsesduge og mange andre ting.
Børnene vil også samtidig have mulighed for at kunne forstørre de fundende dyr op, så de kan prøve at tegne deres dyr, hvis de har lyst til dette.
Vi vil støtte børnene, og snakke med dem om de forskellige dyr, som børnene finder. Vi vil også kigge på dyrene i det forskellige udstyr, som børnene kan anvende.

Vi har udarbejdet en SMTTE-model over forløbet.

Sammenhæng:
Børn kommer ikke meget ud i naturen mere, de bruger meget af deres tid foran en computer, fjernsynet, iPad’en osv. Derfor er det relevant, at vi som pædagoger tager børnene med ud i naturen, og er med til at undersøge forskellige planter og dyr i naturen og vandet.
Mål/visioner:
  • At børnene får kendskab til nogle hvirvelløse dyr, som lever i vandet.
  • At børnene undersøger, hvilke dyr der lever i vandet. Herunder, at børnene f.eks. håndtere, vender og drejer de forskellige dyr de finder, i redskaber fx i lupper.
  • At børnene observer, de dyr de finder.
  • At børnene klassificere dyrene, at de fx finder forskelle og ligheder, samt at de systematisere.
  • At børnene konstruere, at de fx bygger og tegner de dyr de finder og synes at de er interessante.
  • At børnene drager konklusioner, at de snakker sammen børnene om, hvad de har fanget.

Tegn:

  •   At børnene er interesseret
  •  At børnene deltager aktivt. De drager konklusioner, ved at de snakke sammen om, hvad de har fundet/fanget. Og at de kommunikere sammen, at de benytter sig af fagord.
  • At børnene undersøger de dyr de har fanget, og at de spørger ind til det de fanger.
Tiltag:
  • Vandhul
  • Lupper, fiskenet
  • Papir, lupper til at forstørre dyrene med, så de kan tegne efter dyret.
  • Blyanter, farver/farvekridt

Dokumentation:
  • SMTTE-model
  • Vores blog
  • Billeder af dyrene og tegningerne

Evaluering:
  • Evaluering vil blive lavet efter forløbet og vil bagefter kunne findes på gruppens blog.
Forløb:  Aktiviteter omkring hvirvelløsedyr.
Målgruppe: Indskoling og Mellemtrin.
Voksne:  Mette, Hannah, Annika og Jane
Børn: Louiseskolen (specialskole, fra Haderslev Kommune)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar