I bager 1 ville vi se bønnerne spire, så vi tog to kaffefilter. Filteren lagde vi ud til kanten af bageren også hældte vi jord i. Efterfølgende sæt vi bønnerne mellem bageret og filteren.
For at vi var sikker på, at der ville ske noget med bønnerne, valgte vi, at bager 1 skulle have lidt vand. Dvs hverken for meget eller for lidt vand.
I bager 2 kom der ikke noget vand i. Vi ville se om bønnerne havde brug for vand til at spire.
I bager 3 kom vi alt for meget vand i. Vi ville se om bønnerne kunne få formeget vand.
Yin yang bønne |
Den anden bønne |
Den anden bønne kom lidt lang ned i bageren. Vi ville se om det ville have indflydelse på spiringen.
Vi har lavet nogen hypoteser i starten af forsøget.
Hypotese 1: Bønnerne i bager 1 vokser bedst.
Hypotese 2: Bønnerne i bager 2 og 3 vokser overhoved ikke eller kun lidt.
Hypotese 3: Yin yang bønnen vokser hurtigere op over jorden end den anden bønne i bager 1.
Allerede efter to dage kunne vi se yin yang bønnen spire.
Dag 2
Dag 5
Dag 6
Dag 12
Efter næsten to uger kan vi se hvordan bønnerne er spiret. I bager 2 og 3 er der ikke kommet noget frem. Desuden lugtede bager 3 ret dårligt. I bager 1 kan vi også se forskel på de to bønner. Yin yang bønnen spirer fint og vi kunne godt følge spiringen og hvordan rødderne kom frem. Den anden bønne var lidt svært at følge fordi den var kommet imellem de to kaffefilter. Ved bønnen er bladene vokset ned ad til bunden. Vi har snakket om, at det kunne være pga. bønnen var kommet så langt ned.
Fint dokumentation - håber, bønnerne overlever sommeren ;-)
SvarSletBrug evt. kap. 5.1 planter i pædagogisk praksis (fra grundbogen) til at koble nogle pædagogiske overvejelser på forløbet...